5 ترفند آمریکا در مذاکرات را بشناسید/ DNA آمریکایی چه اجزایی دارد؟!


مانند پدری که برای جلب توجه خواستگار دخترش بیان می‌کند که خواستگاران دیگری در راه هستند و در این زمینه فرد خواستگار باید شرایط پدر را برای کسب اجازه ازدواج با دخترش بپذیرد. رفتار بارز آمریکایی‌ها در قبال ایران در این زمینه صحبت‌های تکراری رئیس جمهور آمریکاست که همواره در قبال پرونده هسته‌ای ایران این جمله را بیان کرده است که «‌همه گزینه‌ها در قبال ایران روی میز است.»‌

ایران و آمریکا

ایران و آمریکا

 

 

 آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ یکی از طرف‌های گفت‌وگو هستند. درحالی که طرف ایرانی حسن نیت خود را در جریان سفر به نیویورک و نشست ‍ژنو نشان ده است اما طرف مقابل در این زمینه بازی چند جانبه‌ای را علیه ایران آغاز کرده است. درواقع آمریکایی‌ها این نگرش را امروز دارند که در یک معامله همواره قیمت ها مقطوع نیست و می‌توان با چانه زنی و به کارگیری برخی فنون کاربردی در مذاکره امتیاز بیشتری از طرف مقابل گرفت و در نتیجه موفقیت بیشتری در این زمینه کسب کرد.

در این زمینه به برخی از فنونی که آمریکایی‌ها در این راه به کار می‌بنند اشاره می‌کنیم که خالی از :

 .   

۱ –پلیس خوب – پلیس بد: این ترفند که کاربرد بین‌المللی دارد درواقع دو روی یک سکه را به طرف مقابل نشان می‌دهد. یک عضو تیم مذاکره کننده نظر سختگیرانه‌ای دارد، درحالی که برخورد عضو دیگر دوستانه است و وانمود می‌کند که می‌خواهد معامله را به نوعی جوش بزند. این بازی تا آنجا ادامه می‌یابد که طرف مقابل به کمترین امتیاز راضی شود و دراین روند تیمی که بهتر بتواند در این زمینه بازی کند برنده است. دولت آمریکا و کنگره این کشور امروز به خوبی در حال ایفای نقش‌های خود در آدم خوب، آدم بد هستند. دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره درخواست کرده است که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به حالت تعویق درآورد زیرا توقف در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به مذاکره‌کنندگان در گفت‌وگوهایی که در این روزها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد در حالی که برخی از مقامات آمریکایی بر این باورند که تحریم‌های سخت و شدید بود که ایران را در وهله اول به میز مذاکرات آورد اما کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کردند که دولت اوباما از قانونگذاران کنگره می‌خواهد تا فرصت دهند مذاکرات (درباره ایران) پتانسیل و کشش لازم را به دست آورد و تصویب تحریم‌های جدید را به تعویق بیاندازند.برخی از قانونگذاران آمریکایی بر این اعتقاد هستند که هم‌اکنون زمان کاهش فشارها علیه ایران نیست و تأکید دارند که تحریم‌های جدید به آمریکا اهرم بیشتری در گفت‌وگوها می‌دهد. این روند همچنان ادامه دارد و سناتورهای کنگره آمریکا به نوعی در مقابل کاخ سفید قرار گرفته تا اهداف خود را در این زمینه عملی کنند. در صورتی که ما در مذاکرات با نمایندگان انتزاعی برخورد نداریم و تنها مواضع تیم مذاکره کننده است که به عنوان نماینده طرف مقابل بر سر میز مذاکره حاضر شده است.

 ۲- وانمود کردن: این ترفند این توهم را ایجاد می‌کند که مساله ای مد نظر شخص است اما در واقع آنها چیز دیگری را هدف قرار داده‌اند. در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵ قدرت جهانی در ‍ژنو یکی از خط قرمز‌های ایران این بوده است که تنها در زمینه برنامه‌ هسته‌ای ایران مذاکره شود تا بدین شکل مذاکرات پیچیده نشود. این موضوع آنتی تز برای چنین ترفندی از سوی طرفین غربی بود. نمونه دیگر این موضوع را می‌توان در نشست کنگره آمریکا با دولتمردان کاخ سفید دید که به طور کاملا محرمانه برگزار شد اما اخبار آن در رسانه‌های مختلف امریکایی درز پیدا کرد تا نشان داده شود که این نشست برای تحریم‌های ایران برگزار شده است و دولتمردان سعی کرده‌اند که کنگره آمریکا را به لغو تحریم‌ها تشویق کنند. تا به نوعی این موضوع پوششی برای اجرای ترفند آدم خوب- آدم بد هم باشد.

 ۳-عقب نشینی ظاهری: همانطور که از نام این ترفند پیداست طرف مقابل سعی می‌کند اینطور وانمود کند که از برخی از مسائل عقب نشینی و صرف نظر کرده است و این به معنای گام رو به جلویی در مذاکره است اما واقعا چنین نیست و بدین منظور گاهی از سر حرف خود باز می‌گردد تا نشان دهد که همیشه امتیازات موجود وجود ندارد و طرف مقابل باید بدون فوت وقت با سرعت و کمترین امتیاز ممکن از حداقل امکانات استفاده کند. در این زمینه رئیس جمهور آمریکا در صحن سازمان ملل از پذیرش حق غنی‌سازی ایران سخن گفت اما در جریان مذاکرات ‍ژنو این موضوع فراموش شد تا جایی که مهدی عراقچی، یکی از اعضای راشد مذاکره کننده تیم ایران در بهترین حالت ممکن تاکید کرد که پایان و نتیجه مذاکرات باید پذیرش حق غنی‌سازی ایران از سوی ۱+۵ باشد.

 ۴- چیز دیگری نیز در میان است: شاید این ترفند کمی عامیانه باشد اما در بسیاری از موارد کاربردی است. مانند پدری که برای جلب توجه خواستگار دخترش بیان می‌کند که خواستگاران دیگری در راه هستند و در این زمینه فرد خواستگار باید شرایط پدر را برای کسب اجازه ازدواج با دخترش بپذیرد. رفتار بارز آمریکایی‌ها در قبال ایران در این زمینه صحبت‌های تکراری رئیس جمهور آمریکاست که همواره در قبال پرونده هسته‌ای ایران این جمله را بیان کرده است که «‌همه گزینه‌ها در قبال ایران روی میز است.»‌ و البته همواره پاسخ قابل توجهی نیز از سوی مسئولین ایرانی دریافت کرده است.

 ۵- چرخش مواضع در مذاکرات: آمریکایی‌ها همواره در برابر مذاکره کنندگان ایرانی سعی کردند که از یک رویکرد یکجانبه و استیلاجویانه پیروی کنند.البته این موضوع رابطه بسیار مستقیمی با شرایط طرف مذاکره کننده داشته است. هر گاه طرف ایرانی با شیوه ملایمت با طرف امریکایی‌ صحبت کرده است، لحن و رفتار مذاکره کننده غربی سخت و تنبیهی شده است. گویی که طرف مقابل به عنوان یک متهم و نه مذاکره کننده باید به طرف غربی پاسخ دهد. با مطرح شدن مبحث اعتمادسازی در این زمینه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که لحن آمریکایی‌ها گرچه در اوائل امر و تحت تاثیر تغییر لحن ایران نرم شد اما با توجه به نگرش خوشبینانه‌ای که از سوی برخی از گروه‌های سیاسی ایران مطرح شد و پیام‌هایی که این نگرش برای آمریکا داشت، آمریکایی‌ها کم کم لحن خود را نسبت به ایران سخت و سخت تر کردند تا جایی که اینطور بیان می‌شود که این ایران است که باید در قبال رفتاری داشته دست به اعتمادسازی بزند و طرف غربی در این روند هنوز باید شمشیرش برهنه باشد. درواقع آمریکایی‌ها در این روند باتوچه به منافع مواضع خود را تغییر می‌دهند و چرخش‌های آنها در مواضع که کاملا غیر پایدار است برای امتحان کردن طرف مقابل و کسب امتیاز بیشتر در این زمینه است. درواقع آمریکایی‌ها در این روند از یک نیروی سومی که در داخل کشور طرف مقابل وجود دارند استفاده می کنند و بدین لحاظ با بازی چرخش مواضع سعی می‌کنند که عرصه داخلی را برای طرف مقابل سخت و سخت تر کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد