شیوه‌شناسی دشمن در مقابله با هویت‌یابی مسلمانان


|یادداشتی از آقای علی‌رضا رضاخواه، کارشناس مسائل منطقه درباره‌ی شیوه‌های دشمن در تقابل با بیداری اسلامی و هویت‌یابی مسلمانان|
* خلأ تئوریک آمریکایی‌ها پس از فروپاشی شوروی
دستگاه عریض و طویل سیاست آمریکا نزدیک به چهار دهه پس از جنگ جهانی دوم تمامی مسائل را در چهارچوب مفهومی جهان دوقطبی تجزیه و تحلیل کرده بود؛ چهارچوبی که با پایان جنگ سرد عمرش پایان یافت. به دنبال سقوط دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی، دستگاه دیپلماسی ایالات متحده که بر اساس دوگانه‌ی «شرق و غرب» یا «کمونیسم و سرمایه‌داری» شکل گرفته بود، با یک خلأ تئوریک مواجه شد. از همین رو، نومحافظه‌کاران آمریکایی که در دوران ریاست‌جمهوری ریگان و جورج بوش پدر به صحنه‌ی سیاسی آمریکا آمده بودند، طرح‌های فراوانی را برای دنیای فراکمونیسم مطرح ساختند که از میان آن‌ها می‌توان به نظریه‌ی «پایان تاریخ» فوکویاما یا تئوری ساموئل هانتیگتون یعنی «جنگ تمدن‌ها» اشاره کرد.
 
 
ادامه مطلب ...

ایران شانزدهمین ارتش قدرتمند جهان شد


رده بندی قویترین ارتش های جهان:

پایگاه نظامی گلوبال فایر پاور در جدیدترین رده بندی خود از قوی ترین ارتش های جهان، ارتش ایران را در رتبه 16 قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین به نقل از دنیا الوطن فلسطین، ایران در حالی رتبه شانزدهمین ارتش قدرتمند دنیا را کسب کرد که ارتش های آمریکا، روسیه و چین رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
تعداد نیروهای نظامی، ابزارهای جنگی و بودجه نظامی معیار این رتبه بندی پایگاه گلوبال فایر پاور بوده است.
ارتش مصر نیز با 468 هزار نیرو،4487 تانک، 9646 خودروی زرهی، 8 ناو جنگی، 863 جنگنده، 200 بالگرد و بودجه 4 میلیارد دلاری در سال در رده 13 و به عنوان قدرتمند ترین ارتش عربی و آفریقایی معرفی شد.
عربستان سعودی با 233 هزار نیرو و 977 جنگنده و 46 میلیارد دلار بودجه سرانه در رده 27 جهان و در رتبه دوم کشورهای عربی قرار دارد. ارتش ایران در حالی در رتبه 16 جهان قرار گرفت که بالاتر از کشورهایی نظیر کانادا، مکزیک، استرالیا، کره شمالی، اسپانیا، آرژانتین و صربستان قرار دارد.

 
ادامه مطلب ...

جوان ایرانی از پس هرکاری برمی‌آید...



گزارشی از حاشیه و متن دیدار نخبگان علمی و رهبرشان


جمعیت ناگهان بلند شدند، صلوات فرستادند و شعار دادند؛ اما پس از چند ثانیه ساکت شدند؛ آقا نیامده بودند!
همه روی زمین نشستند، همهمه کردند و به حرکت عجولانه خود خندیدند؛ شاید فریب ورود دسته جمعی بعضی از مسئولین به حسینیه را خوردند. معلوم است مهمانان امروز حسینیه، زیاد با این رویه آشنا نیستند. مهمانان، نخبگان علمی هستند؛ قیافه‌هایشان داد میزد که بیشتر عمرشان را در آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و مراکز علمی گذرانده‌اند. رتبه‌های برتر المپیادها، آزمونهای سراسری، جشنواره خوارزمی و دانشجویان برتر تحصیلات تکمیلی.

 

 

ادامه مطلب ...

سخنان دکتر حسن رحیم پور ازغندی: در مخاطب‌شناسی دچار توهم بودیم


سخنران ویژه‌ی مراسم رونمایی بخشی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «لشکر خوبان» آقای حسن رحیم‌پور ازغدی بود که به آسیب‌شناسی حوزه‌ی ادبیات و رمان و فیلم در انقلاب اسلامی ایران پرداخت. متن زیر برگرفته از سخنان این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است:

سلام عرض می‌کنم به محضر برادران و خواهران عزیز و سلام به همه‌ی مجاهدان و شهیدان تاریخ انبیاء، تاریخ عدالتخواهی و جبهه‌ی تاریخی و تمام‌نشدنی نبرد حق و باطل، عدل و ظلم در طول تاریخ؛ در محفل خوبان از لشکر خوبان قرار شد سخنانی عرض بشود خدمت رفقا. در مقابل نقاط قوتی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس بود که شما با نمونه‌هایی از آن در این نوع کتاب‌ها آشنا می‌شوید، به یک نقطه ضعف بزرگ انقلاب اشاره کنم که چرا روشنفکران ما، هنرمندان، نویسندگان، فلیمسازان و رمان‌نویسان نمی‌توانند سهم خودشان را و حقی که بر گردن آن‌ها در برابر این همه معنا و حماسه است به درستی ایفا کنند؟


 

ادامه مطلب ...

علت پاسداشت لشکر خوبان چه بود؟

لشکر خوبان اسم کتاب نیست؛ اسم لشکر شهیدمهدی باکری است. لشکر ۳۱ عاشورا هنوز هم هست. جایی در شهر تبریز پادگانی دارد و در کشاکش مأموریت‌های قرارگاه حمزه ـ شمال غرب ـ حسابی فعال است. برای فهمیدن چند و چون ماجرای کتاب‌ و آن تعداد از ۴۳۰ شخصیتی که در کتاب هستند و شهید نشده‌اند به تبریز رفتیم.


همرزمان مهدی‌قلی رضایی (راوی کتاب) در محل استقرار ما که همان پادگان سپاه عاشورا باشد دور هم جمع شده بودند. فضا و شوخی‌ها جنس روزهای جنگ بود. جمعِ یک‌دستی که از گزند حوادث و رخدادهای این بیست سال خودشان را نگه داشته‌اند و تنها فرق‌شان با آن روزها سفیدی موها و محاسن است. محور جالب این اتحاد هم فرمانده‌شان بود. فرمانده و نیروهایش هنوز با هم جلسات دارند. به هم سر می‌زنند؛ هیات می‌گیرند؛ سینه‌زنی می‌کنند. وقتی قرار به گفت‌وگو با اهالی لشکر می‌شود، همه گوش به فرمان فرمانده‌شان هستند.


 

ادامه مطلب ...

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار راوی، نویسنده و برخی از دست‌اندرکاران کتاب لشکرخوبان

خداوند ان‌شاءالله، هم به شما برادران عزیزى که در دوران دفاع مقدّس این زحمات را کشیدید اجر بدهد و ان‌شاءالله عزّت شما را - هم در دنیا، هم در آخرت - روزافزون کند، هم به آقاى رضایى که این کتاب(۱) را روایت کردند و همچنین به خانم سپهرى که این کتاب را تحریر کردند اجر بدهد؛ هم روایت روایت بسیار خوبى است، هم نگارش نگارش بسیار ممتازى است. این خانم قبلاً هم کتاب نورالدّین(۲) را نوشته بودند؛ خیلى واقعاً ارزش دارد این قلمها. بنده خدا را شکر میکنم وقتى که برخورد میکنم به این پدیده‌هاى بسیار برجسته و شیواى ادبیّات انقلاب اسلامى؛ واقعاً جاى این دارد که انسان خدا را شکر کند.


 

ادامه مطلب ...

دیپلماسی هسته ای بعد از فشار تحریم

به ظن غربی ها تحریم در ایران جواب داده و یکی از پیامدهای آن انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران بوده است گام بعدی فشار بر ایران را تقویت دیپلماسی هسته ای می دانند که بتواند از این طریق انشقاق و دو دستگی در بین ملت ایران را رقم بزنند و  و دولت محترم در انجام وظایف با چالش مواجه سازند و براساس تحلیل آنان چنانچه این هدف آن را تحقق یابد. زمینه برای اقدام نظامی علیه ایران فراهم می شود. بنابراین چند نکته لازم است:

1-    آمریکا دیپلماسی عمومی و هسته ای را تکمیل فشار بر ایران می دانند نه بر قرار و ارتباط منطقی که یک بازی برد- برد را برای طرفین به دنبال  داشته باشد. و از نظر ما  آمریکا  همچنان شیطان بزرگ است دست دادن با شیطان از ملاحظات ویژه ای بر خودار است

2-    دولت تدبیر و امید با درک درست حوادث منطقه راهبرد صحیح در توسعه روابط با آمریکا اتخاذ کردند و تاکنون هوشمندانه عمل کرده و عملکرد آنان که قابل تقدیر است.

ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم ولی به آمریکاییها بدبینیم/ برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود

رهبر معظم انقلاب در دانشگاه شهید ستاری:

ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم ولی به آمریکاییها بدبینیم/ برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود

هفتمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه ای فرمانده کل قوا، در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد


 

ادامه مطلب ...

سایه بیم بر سر دولت امید


آیا دیگر قصه ما و آمریکا قصه گرگ و میش نیست؟! ،آیا میتوان با شیطان بزرگ به مذاکره نشست؟!، آیا دیگر دوره مرگ بر آمریکا گفتن سرآمده است؟ اینها و سوالاتی از این دست چیزی است که این روز ها ذهن خیلی از دلبستگان به انقلاب را به خود مشغول کرده است.

بی شک سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل در عین دارا بودن مواضع انقلابی ،دارای یک روکش دیپلماتیک در شان یک رجل سیاسی بود ، خروجی این سخنرانی سر دادن ندای منطق و حسن نیت و اتمام حجت از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جهانیان و بالاخص آمریکا و متحدانش در جهان بود.

بعد از ان هم فضای رسانه ای که تشنه دیدن ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره بود شاهد دیدار وزیر خارجه دو کشور و سرانجام ارتباط تلفنی دو رئیس جمهور گشت که این موضوع موجب نگرانی یک عده و شادی دیگران ساده اندیش گردید.

ادامه مطلب ...

۱۲سال گفتمان‌سازی برای شکستن مرزهای دانش


گزارشی از نقش رهبر ا نقلاب در مسیر پیشرفت علمی کشور

|یادداشتی از آقای مرتضی فیروزآبادی، کارشناس ارشد سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی درباره‌ی تلاش‌ها و نقش رهبر انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت علمی کشور|

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار امسال با اساتید دانشگاه‌‌ها ضمن ذکر این نکته که یک حرکت رو به رشد و پیشرفت علمی در کشور از دوازده سال پیش شروع شده است، بر تداوم و تقویت این حرکت در دوره‌ی جدید سیاسی کشور تأکید کردند.


 

ادامه مطلب ...