همایش تجلیل از مقام علمی و معنوی علامه حسن زاده آملی برگزار شد



خراسان - مورخ شنبه 1392/02/28 شماره انتشار 18406

آیت ا... آملی لاریجانی: توحید و یاد حق در آثار علامه حسن زاده آملی موج می زند

سومین همایش طبیب روحانی روز پنج شنبه گذشته با حضور آیت ا... علامه حسن زاده آملی، آیت ا... صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، باقر لاریجانی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمدرضا منصوری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران و شخصیت های فرهنگی از جمله شعرای انقلاب برای تجلیل از جایگاه علمی و روحانی این عالم برجسته برگزار شد.




علامه حسن زاده آملی از مفاخر روزگار و چهره های برجسته جهان امروز است

به گزارش ایکنا، آیت ا... صادق آملی لاریجانی دراین مراسم، با تبریک حلول ماه رجب ابراز امیدواری کرد که در این ماه عظیم الشأن از بندها و گناهان آزاد شویم.

وی افزود: حضرت علامه آیت ا... حسن زاده آملی از مفاخر روزگار و چهره های برجسته جهان امروز است و حوزه های علمیه سال هاست از محضر ایشان فیض می برند، بنده کمتر از آن هستم که در توصیف مقام شامخ ایشان سخن بگویم؛ این همایش نیز کمتر از آن است که بتواند از مقام ایشان تجلیل کند، اما با برگزاری چنین برنامه هایی راه  برای معرفی و تجلیل از علما و بزرگان ترسیم می شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: وقتی به مجموعه آثار این استاد فرزانه توجه می کنم به تعجب می افتم که غیر از عشق به خدا چه چیزی موجب این میزان تلاش و جست وجو برای یافتن حقیقت و عرضه آن به عرصه علم است.

رئیس دستگاه قضا ابراز امیدواری کرد که شاهد انتشار تألیفات چاپ نشده علامه آیت ا... حسن زاده آملی باشیم.

آملی لاریجانی گفت: شخص علامه آیت ا... حسن زاده آملی فارغ از سخن ها و تمجیدها و بی توجه به آثار دنیوی چنین مراسمی، رو به سوی عالم دیگری دارد. ایشان نعمت کسب معرفت در محضر استادانی را داشتند که این استادان نیز گوهر بودند.

وی با اشاره به تألیفات علامه آیت ا... حسن زاده آملی گفت: در میان تألیفات ایشان برخی کتب روبه جهت دیگری دارند، مجموعه ای از مطالب که نوشتن آنها برای یک فرد بسیار مشکل است و در حقیقت ایشان سرمایه وجودی خود را برای کسب معرفت به رشته تحریر درآوردند، بنده از خدا دوام عمر،  سلامت تن و دوام فیض ایشان را برای همه محصلان و محققان خواستارم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه آثار علامه آیت ا... حسن زاده آملی که سری در آن نهفته است، با آثار دیگر عالمان متفاوت است، تصریح کرد: توحید و یاد حق در آثار چنین عالمانی موج می زند و به مسیر عبودیت و معنا سوق می یابند.

نتیجه چهار معرفت قرآنی

آملی لاریجانی سپس به تشریح چهار معرفت قرآنی که نتیجه آنها ظهور عالمانی چون علامه آیت ا... حسن زاده آملی می شود پرداخت و افزود: به چهار معرفت قرآنی اشاره می کنم و معتقدم نتیجه این معرفت ها همین است که عالم دیار ما که با قرآن انس دارد به این مسیر رفته است.

وی افزود: معرفت اول این که از منظر قرآن دنیا، زینت، لهو، لعب و تفاخر بین مردم و تکاثر در اموال و اولاد است. انسان با بررسی زندگی مادی ابنای بشر یکی از اینها را مشاهده می کند. بسیاری از حرکت های انسان در دنیا حرکت برای حب مال،  اولاد و تفاخر است حتی علوم حوزوی و دانشگاه نیز که برای جامعه ضروری است، گاهی خود باعث تفاخر می شود.

رئیس دستگاه قضا با قرائت آیه ای از سوره آل عمران افزود: شهوات و امیال انسان در دنیا، زن، فرزند، انعام، زمین و کشت، دنیای انسان امروز را می سازند. در نگاه بشر امروزی عقل تبدیل به عقل ابزاری شده و در دنیای مدرن کار عقل بیشتر و سریع تر است اما در مسیر غایت انسانی چندان حرکت نمی کند، در حالی که نگاه قرآنی به عقل متفاوت از نگاه بشری است.

آملی لاریجانی افزود: اما نگاه قرآن به عقل چیست؟ صاحبان عقل چه کسانی هستند؟ اولوالالباب چه کسانی هستند؟ عقل قرآنی و عاقل قرآنی کسی است که ذکر خدا را در همه حال دارد و در خلقت آسمان ها و زمین متفکر است. عقل ابزاری دنیای مدرن دنبال معرفت و ذکر حق تعالی نمی  رود و اصلا چنین فردی را عاقل نمی گویند.

وی با تشریح معرفت دوم گفت: بنیان هستی بر حقیقتی استوار است که این حقیقت بر همه عوالم مسلط است اما، انسان مادی قائل به دیدن خود و اشیا به صورت مستقل از مبدأ هستی است، این در حالی است که، خداوند نور زمین و آسمان است و اصل نور، ظاهر و مظهر هر چیزی است. اگر انسان توجه کند که این هستی در گرو حقیقت قاهر است، مسیر حرکتش فرق خواهد کرد. سلطنت خداوند بر عالم ملک، حقیقی است. اما چطور باید سلطنت حق تعالی را شناخت. اگر تصور انسان از عالم این باشد که حقیقتی وجود دارد که همه چیز به او قائم است، مسیر زندگی انسان تغییر می کند.

رئیس دستگاه قضا با تبیین معرفت سوم گفت: حقیقت وجودی بسیار به انسان نزدیک است و اتصال روح انسان به خدا بیشتر از اتصال شعاع خورشید به خورشید است. اگر انسان در بیداری، ایستادن و نشستن نگاهش این باشد که حق تعالی از رگ گردن به او نزدیک تر است حیات و مسیر زندگی اش تغییر می کند.

وی با اشاره به یک حدیث قدسی گفت: خداوند می فرماید هیچ چیزی بنده من را به من نزدیک نمی کند مگر آن چیزی که به او فرض کردم انجام شود و بنده ام از طریق عمل به نوافل به من نزدیک شود در این صورت او را دوست می دارم و وقتی بنده ای را دوست بدارم گوش، چشم، دست و زبان او می شوم. اگر مرا بخواند اجابتش می کنم و اگر چیزی از من مطالبه کند به او عطا خواهم کرد.

آملی لاریجانی با تبیین معرفت چهارم گفت: انسان مسیر طولانی به سمت حق تعالی دارد، همه چه بخواهند چه نخواهند به سوی لقای رب می روند. مؤمن و کافر به دیدار پروردگارشان می روند، اما چه دیداری؟ خوشا به  حال کسانی که می دانند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: نور الهی در قلب انسان است و علامت آن این است که انسان از دار غرور خارج شود و به دار خلود فرود آید. در این جهان متولد می شویم و می میریم و این مرگ تولد دیگری است اصلا انسان برای بقا خلق شده است و حرکتی بس طولانی به سمت آخرت دارد و آن چیزی که به انسان توان می بخشد معرفت و حق است. حقیقت انسان،  بدن نیست بلکه نفس و جان انسان است و حقیقت انسان یک حقیقت در عالم هستی است.

آثار متعدد علامه حسن زاده آملی در بحث معرفت نفس

وی گفت: علامه آیت ا... حسن زاده آملی در بحث معرفت نفس آثار متعددی دارند و دیدن عالمان بزرگ و استفاده از آثار آن ها برای رسیدن به عالم دیگر ظهور دیگری است.

در ادامه این مراسم، سیدهادی موسوی، دبیر اجرایی سومین همایش طبیب روحانی اظهار کرد: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور در کنار پیشرفت های علمی، آموزشی و تحقیقاتی مسئولیت سنگینی را در حوزه نشر فرهنگ دینی و اخلاق برعهده دارد و گام های اساسی در این راستا برداشته است.

وی برگزاری همایش طبیب روحانی را یکی از سرفصل های نشر فرهنگ دینی برشمرد و افزود: شخصیت آیت ا... علامه حسن زاده آملی در علوم مختلف مانند تفسیر، فقه، علم کلام، طب قدیم، نجوم، ادبیات، منطق، فلسفه، عرفان و اخلاق سرآمد است و گویی ایشان در جست وجوی همه دانش ها بوده اند.

موسوی تصریح کرد: علامه با کتاب و کاغذ همنشین بوده و لحظه ای را دور از تحقیق و تحصیل نگذرانده اند.

محمدرضا منصوری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اظهار کرد: برگزاری این گونه همایش ها به خاطر هماهنگی و تلفیقی است که باید بین طبیب روحانی و جسمانی وجود داشته باشد و ما طبیبان جسمانی نیاز مبرم تری برای درمان دردهای روانی و کمبودهای روحی به طبیبان روحانی داریم.

وی با تأکید بر اینکه تزکیه و تعلیم همان طور که در قرآن کریم هم اشاره شده است باید در کنار هم باشد، افزود: بنابر خواسته و تلاش امام راحل و مقام معظم رهبری باید برای وحدت حوزه و دانشگاه تلاش کنیم و برگزاری این گونه بزرگداشت ها می تواند در این راستا مفید واقع شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد