ادواردو آنیلی که بود!

ادواردو آنیلی در 6ژون 1954 در نیویورک از پدر ایتالیایی و مادری یهودی پا به عرصه دنیا گذاشت. مادر وی ((مارلا کاراچولو)) یک پرنسس یهودی و پدرش یک سناتور (( جیووانی آنیلی )) مرد ثروتمند و معروف ایتالیایی بود وی مالک کارخانجات اتومبیل سازی فیات، فراری، لامبورگینی، لانچیا، آلفارمو و آیوکو به همراه چندین کارخانه تولید قطعات صنعتی، چند بانک خصوص، شرکت های طراحی مد لباس، روزنامه های پرتیراژ، باشگاه اتومبیل رانی فراری و باشگاه فوتبال یوونتوس بود.

علاوه براینها، چندین شرکت ساختمان سازی، راه سازی، تولید لوازم پزشکی و هلیکوپترسازی هم وجود دارد که خانواده آنیلی جزء سهامداران اصلی آنها می باشند. میزان ثروت و نفوذ خانواده آنیلی به حدی است که رسانه های ایتالیا ازآنها به عنوان خاندان پادشاهی ایتالیا نام می برند. کارشناسان اقتصادی درآمد سالانه خانواده آنیلی را بالغ بر 60 میلیارد دلار تخمین می زنند که 3 برابر درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران در آن زمان بود.

ادواردو در رشته ادیان و فلسفه شرق از دانشگاه پرینستون ایالات متحده با اخذ درجه دکتری فارغ التحصیل شد. ادواردو شرح مسلمان شدنش را چنین می گوید. در نیویورک که بودم یک روز در کتابخانه قدم می زدم و کتاب ها را نگاه می کردم چششم افتاد به قرآن. کنجکاو شدم که ببینم در قرآن چه چیزی آمده است آنرا برداشتم و شروع کردم به ورق زدن و آیاتش را به انگلیسی خواندم، احساس کردم که آن را می فهمم و قبول دارم. آنیلی بعد از این قضیه به یک مرکز اسلامی در نیویورک مراجعه می کند و درخواستش مبنی بر اینکه می خواهد ملسمان شود را مطرح می کند. آنها هم نام ((هشام عزیز)) را برای وی انتخاب می کنند. محمد اسحاق عبداللهی که از دوستان مسلمان آنیلی است نیز در مورد او می گوید: ادواردو خیلی شب ها بیدار می ماند و با نور شمع تا صبح قرآن را مطالعه می کرد.

دکتر قدیری (رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در ایتالیا بین سال های 58 تا 61) در مورد اولین ملاقاتش با ادواردو می گوید: یک روز یکشنبه در حالی که من در اقامتگاه سفارت بودم، دربان سفارت گفت که یک جوان ایتالیایی آمده و می خواهد شما را ببیند، من هم گفتم اگر می شود به او بگویید فردا برای ملاقات بیایند. ولی لحظاتی دربان سفارت دوباره زنگ زد که این جوان می گوید خدا هر در بسته ای را می گشاید. من هم گفتم در را باز کنند و خودم هم رفتم استقبالش. جوان قد بلند لاغری بود که با یک موتور گازی کهنه آمده بود و خودش را ادواردو آنیلی معرفی کرد. من بدون اینکه انتظار جواب مثبتی از او داشته باشم، از او پرسیدم که شما با خانواده آنیلی معروف نسبتی دارید او گفت که من پسرش هستم . بعدها طی دیدار فخرالدین حجازی با آنیلی در ایتالیا، وی نام مهدی را برای خود انتخاب می کند.

ادواردو در فروردین سال 1360 با امام خمینی (ره) دیدار کرد و بعدها از این که امام در آن دیدار پیشانی اش را بوسیده بود، به عنوان یکی از بهترین خاطرات زندگی اش یاد کرده بود. (بنا به گفته اطرافیان امام ، ادواردو آنیلی تنها فرد خارجی بود که امام پیشانی او را بوسید) ادواردو قرار بود یک ماه قبل از شهادتش به ایران بیاید و دوست داشت با مقام معظم رهبری دیدار کند لیکن والدین او برای ممانعت از سفر او به ایران، گذرنامه اش را پنهان کرده بودند. وی قرار بود در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل شود. ادواردو وقتی برای اولین بار به مشهد سفر کرده بود، در بازگشت از حرم امام رضا(ع) از او پرسیده بودند از امام رضا(ع) چه خواستی؟ گفته بود از او خواستم قلب پدرم را نسبت به من مهربان کند. پرسیده بودند دیگر چه خواستی؟ گفته بودهیچی، سر امام رضا(ع) خیلی شلغ بود، خیلی ها بودند که از او چیزهایی می خواستند! آنیلی یک بار در آمریکا به بازدید از یک کارخانه هلیکوپتر سازی رفته بود و مقامات کارخانه و ژنرال های ارتش آمریکا برایش توضیح می دادند. در بازدید به یک هلیکوپتر می رسند که در موردش می گویند این هلیکوپتر تمام تکنولوژی برتر جهان را در خود دارد و از همان هلیکوپترهایی است که در جریان طبس به کار رفته است. ادواردو می پرسد در طبس که این هلیکوپترهایی آمریکایی شکست خورده اند؟ و آن ژنرال آمریکایی در پاسخش می گوید خدای آنها از هلیکوپتر ما قویتر بود. بعدها ادواردو به یکی از دوستان ایرانی اش گفته بود که با تمام سختی ها و مصائبی که به من وارد می شود هر از چند گاهی چنین جمله هایی من را سرحال می آورد! ادواردو همواره به دنبال این بود که نزدیکانش را نیز به اسلام آشنا کند. در یکی از سفرهایش به ایران، یکی از دوستانش را باخود آورده بود. جالب است که آن دوستش هم پسر سلطان شراب ایتالیا بود که بعداز مدتی اوهم اسلام آورد و مسلمان شد م فرزند بزرگترین تولید کننده و صادر کننده شراب ایتالیا از طریق آنیلی مسلمان شد. نام او کنت لوکا گانتالو لاواتللی بود که بعدها همچون ادواردو به شهادت رسید. ادواردو با اینکه به دلیل موقعیت مالی و سیاسی خانواده اش با بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی جهان ملاقات کرده بود، اما در ملاقات با حضرت ا مام (ره) به شدت شیفته سادگی، عظمت و معنویت ایشان شده بود، این ارتباط عملا مسیر زندگی ادواردو را عوض کرد. ایگورمن خبرنگار روزنامه لاستامپا ایتالیا می گوید: وقتی ادواردو از ملاقاتش با حضرت امام (ره) و تحت تأثیر قرار گرفتنش صحبت می کرد، من احساس کردم که امام او را سحر کرده است. برای خانواده آنیلی خیلی سخت بود که در کشور ایتالیا که مرکز مسحیت کاتولیک است بگویند که پسر سناتور آنیلی به اسلام رو آورده است. بنابراین ادواردو را به شدت تحت فشار قرار دادند تا از اسلام دست بردارد. تحریم تحریم و تهدیدش کردند که از ارث محروم خواهد شد و حتی از ارث محرومش کردند، ولی او دست از اسلام بردنداشت و این  خود به تنهایی می تواند احتمال خودکشی او را منتفی کند، چون او که برای حفظ دینش حاضر به گذشت از میلیارها دلار ثروت شده بود چگونه ممکن بود با این اعتقاد راسخ به اسلام، دست به خودکشی بزند که در اسلام حرام است؟ متن زیر قسمت پایانی نامه ای است که ادواردو مهدی انیلی در تاریخ 3 می 1980 نوشته است: امیدوارم الله شما را هدایت کند. امیدوارم او شما را حفظ کند، لطفا محتاط باشید، زیرا من امروز احساس قوی ای نسبت به شما دارم. امیدوارم الله همیشه با ما باشد.

ادواردو آنیلی در اواخر آبان سال 1379 در یک واقعه مشکوک در گذشت. انجمن اسلامی فارغ التحصیلان ایتالیا در ایران، بلافاصله پس از این حادثه اعلام کردند او مسلمان و شیعه بوده و بر اثر توطئه صهیونیست ها به شهادت رسیده است.

ادواردو به دوستان ایرانی خود تأکید کرده بود برای ترک اسلام به شدت تحت فشار خانواده قرار گرفته است و حتی او را به زور در یک درمانگاه روانی خصوصی ویژه میلیاردرها در نزدیکی مرز سوئیس به طور کاملا مخفی بستری کرده بودند و پزشکان یهودی از طرف خانواده آنیلی مأموریت داشتند او را شست وشوی مغزی دهند.

آثار زیادی پیرامون او تهیه شده است. از آن جمله فیلم ادواردو است. کتاب های زیادی نیز راجع به شخصیت و زندگی او نوشته شده که از آنها میتوان به کتاب هدیه مسیح ( سیری در زندگی ادواردو آنیلی ) از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد